NFT:er har möjligheter att helt förändra en artists karriär. Fråga Daniel Allan, Latasha, Black Dave eller någon av de dussintal producenter, Dj:s och musiker som själva har upplevt möjligheterna att försörja sig genom att föreviga sina musikaliska skapelser på blockkedjan.
Med musik-NFT:er, kartlägger artister nya vägar till framgång oberoende av skivbolag, året-om turneer eller co-signing avtal. Summan av kardemumman är att artister får betalt och fans belönas.
Innan vi går djupare in på det spirande blockkedjemusikekosystemet, låt oss först reda ut några frågetecken kring musik-NFT:er.
Till att börja med, vad är en musik-NFT?
Kort sagt, icke-fungibla tokens (NFT) är unika kryptografiska tokens som registreras på blockkedjan. De kan kopplas till digitala eller fysiska tillgångar för att ge (token) ägaren bevis på äganderätt. En sådan tillgång kan yttra sig i form av en video, bild eller annan mediefil.
En musik-NFT är helt enkelt en NFT som är kopplad till musik. Det kan komma i form av en enda låt, i ett helt album, i en musikvideo eller till och med ett generativt musikstycke. Med andra ord, en komposition skapad med hjälp av ett datorprogram som algoritmiskt introducerar slumpmässiga mönster färger, ljud eller former i stycket.
En musik-NFT innehåller vanligtvis bara en låt, på samma sätt som du förväntar dig att en NFT som innehåller 3D-konst endast innehåller en 3D-bild. Så är det dock inte alltid. Musik-NFT:er kan också kopplas till andra musikrelaterade saker, som till exempel konsertbiljetter eller skivomslag.
Too Long/Didn’t read? Musik-NFT:er är direkt kopplade till digitala tillgångar som faller under kategorin ”musik”.
Typer av musik NFT:er
Det finns några olika sorters musik NFT:er, och var och en har olika nivåer av exklusivitet.
En så kallat “1/1 NFT” betyder att en NFT har utfärdats som en unik artikel. I detta avseende betyder detta helt exklusivt. Sådana NFT:er är lite som verkliga målningar genom att det bara finns en upplaga och sannolikt då också en köpare. På grund av deras sällsynthet bär 1/1s vanligtvis en mycket högre prislapp än NFTs som utges i större utgåvor.
Motsatsen är en öppen upplaga, vilket innebär att ett antal upplagor av en och samma NFT kan skapas och säljas. Förväxla dock inte "öppen" med "obegränsad." Många öppna upplagor är endast tillgängliga under bestämda perioder. Efter att tidsfönstret stängts kan inga nya NFT:er skapas eller präglas.
Även begränsade upplagor är ett återkommande begrepp. En begränsad upplaga är begränsad till ett förbestämt antal upplagor. Oftast består sådana samlingar av 10 000 upplagor.
Det är viktigt att notera att det finns fördelar och nackdelar med varje typ av NFT release, oavsett om det är en 1/1, obegränsad eller begränsad upplaga. En 1/1 upplaga ökar ofta attraktionen på en NFT, vilket således kan öka dess värde. Upplagorna skapar desto mindre unikhet, men är generellt sett bättre för att bygga gemenskap (community) och öka lojalitet. Till exempel, om du vill att NFT-innehavare ska ha tillgång till exklusiva erbjudanden i framtiden, som exempelvis biljettförsäljning eller förtidssläpp, kan en utgåva vara det föredragna alternativet.
Så vilken typ av NFT-dropp är mest populärt?
Detta beror egentligen bara på artisten. Vissa musiker har valt att skapa varje spår på ett album som en 1/1 och auktionera ut dem individuellt. Medans andra har NFT:ade spår som begränsade eller öppna upplagor.
Musik NFT:er kontra streaming
Även om uppkomsten av streamingplattformar har skapat en slags guldålder för fansen genom att skapa enkel tillgång till praktiskt taget vilken låt som helst, så har det inte varit så snällt mot artister. Musikbranschens nuvarande affärsmodeller belönar stora märken och plattformar – oftast på bekostnad av “Indie Records” som är branschens livsnerv.
Faktum är att artister vanligtvis bara tjänar 0,03 sek till 0,05 sek per stream. Vad betyder detta när det gäller totala intäkter? Låt oss använda Spotify som ett exempel för att få svaret. Även fast företaget är värderat till 43 miljarder dollar, så tjänar enbart omkring 7500 artister +100 000 dollar per år på plattformen. Med dessa siffror i betraktning så verkar det som att streaming gynnar konsumenten samt leverantören betydligt mer än artisten.
NFT:er skapar en ny ekonomisk modell som öppnar nya vägar, vilka kan användas för att dra nytta av immateriella rättigheter utan att behöva förlita sig på tredjeparts mellanhänder. Dessutom, tack vare mekanismer inbyggda i blockkedjan, tillåter NFT:er skapare att tjäna royalties från sekundär försäljning. De här funktionerna hjälper kreatörer att ta ägarskap över sitt arbete.
Fördelarna med musik-NFT:er för artister
I simpla termer köper många musik-NFT:er för att stärka och ekonomiskt stödja de skapare de älskar. Istället för att förlita sig på ett bolag eller en streamingtjänst för att få en låt att cirkulera – där båda får sin andel – kan artister ladda upp sin egen musik till blockkedjan och sälja sina NFT:er oberoende.
I detta avseende erbjuder musik-NFT:er inte bara en enorm möjlighet att återta kraften till skaparna av den musik vi älskar. De skapar också hela ekosystem runt dessa artister genom Web3 community building. Genom NFT:er kan vi formulera en mer rättvis modell för välstånd, vilket en stor del kommer att vara genom samägande. Genom decentraliserade plattformar och organisationer som Friends With Benefits, SongCamp, Zora och liknande, bryter artister sig in i Web3-musikutrymmet och startar upp sina unika grupper av fans genom NFT:er.
Låt oss göra en liten fallstudie med Daniel Allan för att visa exakt hur detta fungerar.
Allan berättar att han började göra musik när han var 14 år. I början av 20-årsåldern begav han sig till Kalifornien för att göra karriär inom musiken. Tyvärr gick hans drömmar inte i uppfyllelse och han tvingades flytta tillbaka till sina föräldrars källare i Louisville, Kentucky. Skivbolagen var kort och gott inte intresserade av hans skapade. De sa till honom att han behövde en större mängd fans, virala videor på TikTok, med mera.Men… Allan trodde på sig själv och ville enbart fokusera på sin musik, så han bestämde sig för att göra det ensam utan ett skivbolag i ryggen.
Det var först när han slutförde en crowdfund på nästan 50 ETH (1.4 miljoner sek) för sin EP, "Overstimulated" som människor började chockeras av hans skapande.Idag har han skapat en unik nisch för sig själv inom NFT-ekosystemet genom att sälja en genomgående lista med imponerande utgåvor via kurerade NFT-musikplattformar som Catalog och Sound. Dessutom har hans ansträngningar gett honom ekonomisk trygghet, en gemenskap, en uppslag i TIME Magazine och inspirerat andra att engagera sig i den musikaliska biten tillhörande NFT:er.
Du kan också köpa musik-NFT:er och stödja nya talanger
Äntligen övertygad om att musik-NFT:er är rätt väg att gå? Vill du köpa en själv? Såhär lätt är det!
Det första steget när du köper en NFT är att skaffa en kryptoplånbok. Om du överhuvudtaget har blivit intresserad eller involverad i NFT:er tidigare så har du säkerligen redan slutfört det här steget. Om inte, överväg att kolla in vår guide om hur du köper en Ethereum NFT och ställer in en metamask.
När du väl har skapat en kryptoplånbok måste du finansiera den med … ja… pengar, d.v.s krypto. Att köpa krypto från en börs kunde inte vara enklare. Oavsett vilket utbyte du väljer, kommer du sannolikt att stöta på en anständig mängd handhållning för att guida dig igenom processen. Efter att du har köpt och överfört din krypto till plånboken du tänker köpa NFT med är nästa steg att bestämma dig för en marknadsplats för att starta din musik-NFT-insamlingsresa (mer om marknadsplatser senare). Att skapa ett konto på en musik-NFT-marknadsplats liknar att göra en ny inloggning för vilken e-handelsplats som helst.
Slutligen är det dags att antingen mynta (mining) eller köpa en NFT. När du har hittat en musik-NFT som du vill köpa har du oftare än inte möjlighet att köpa den direkt. För det mesta kommer du att interagera med ett smart kontrakt för att betala ett fast belopp för att skapa en NFT som skickas direkt till din plånbok. I andra fall köper du en färdig NFT som är del av en samling. Dessa två är mer eller mindre likavärdiga.
I vissa fall måste du bjuda på den NFT du väljer och vänta tills auktionen stänger. Om den här processen påminner dig om eBay-auktioner är så är du på rätt väg. Den stora skillnaden, mellan att köpa NFT:er eller handla något på Ebay, är att istället för att betala efteråt så debiteras din kryptoplånbok automatiskt och NFTn skickas direkt till dig.
Fördelarna med musik-NFT:er för fans
Oftast ger äganderätten av en musik-NFT, en procentuell andel eller royalties från den aktuella låten via streaming, skivförsäljning och så vidare. Så är fallet med NFT:er från plattformen Royal. Med Royal NFT:er får innehavare en procentandel av royalties från streamingtjänster.
Genom denna typ av delat ägande kan NFT:er värderas parallellt med framgången för en artist, eller artistens låt, och uppmuntra fansen att delta i finansieringen av kommande artister, eller med förhoppningar om att värdet en dag kommer återkomma i form av en royalty-kickback.
Om vi konsulterar "1 000 True Fans Teorin" som föreslogs av Wired Magazines grundare Kevin Kelly 2008, är det tydligt att det vi nu ser som decentraliserade sammlargemenskaper – som vad både Allan och Royal har uppbådat – konceptualiserades innan streaming blev global. I korthet säger teorin att artister som saknar berömmelse och status fortfarande kan frodas med 1 000 sanna fans. Med den här gemenskapen kan en artist upprätthålla en fruktbar karriär. Det kommer då att innebära ett incitament för fans genom delat ägande av NFT:er. Detta kan tänkas vara en avgörande tröskel för många blivande artister.
Så, var börjar dessa artist eller s.k. fan-relationer? Jo, de börjar med decentraliserade plattformar och organisationer som Friends With Benefits, SongCamp och Zora. Även bortom dessa nav av Web3-musik är bottenvåningen i vilken NFT-sektor som helst där NFT:er köps och säljs: NFT-marknadsplatser. Låt oss ta en titt.
Musik-NFT Marknadsplatser
Catalog är en blandning mellan en streamingtjänst och en NFT-marknadsplats. På Catalog kan artister lägga till en skiva till Catalogs öppna musikbibliotek, som fans sedan kan köpa antingen med ett "köp det nu"-pris, genom att delta i en auktion eller genom att lägga ett erbjudande. Plattformen är uteslutande en 1/1-marknadsplats, vilket innebär att tillgången är låg. Det här är ett bra ställe att samla unika musik-NFT:er från dina favoritartister.
Sound.xyz kombinerar streaming med minting. På Sound kan artister lansera en lyssningsfest för nya låtsläpp med en serie öppna eller begränsade upplagor NFT:er. Den här plattformen är inte heller begränsad till enstaka spår, utan hela projekt, och har till och med varit värd för mixar som Soulection+, som innehöll 18 olika artister.
Async Music är den musikfokuserade delen av den framstående NFT-plattformen Async Art. På Async Music laddas varje spår (gitarr, piano, sång, slagverk) upp separat och i flera olika versioner. Detta gör att artister kan skapa musik på ett dynamiskt sätt som låter fansen samla specifika lager bit för bit för att bilda ett mästerspår.
Mint Songs är en av de enda dedikerade NFT-musikplattformarna som inte är stängda eller endast inbjudna, vilket innebär att ett större utbud av artister säljer på plattformen. Med ett kärnuppdrag att hjälpa artister att bygga en hållbar och levande inkomst från att skapa musik, är Mint Songs ett bra ställe att hitta innovativa artister att stödja. Plattformen körs också på Polygon, vilket gör den tillgänglig med frånvaro av höga transaktionsavgifter.
Royal, som tidigare nämnts, är producenten DJ 3LAUS’s musik-NFT-marknadsplats som ger NFT-ägare rättigheterna till låtar som säljs på plattformen. Detta innebär att de som samlar in en Royal NFT kommer att kunna ta emot en del av royalties som genereras av den låten på traditionella streamingplattformar (Spotify, Apple, etc.). Användare kan köpa NFTs med krypto eller ett kreditkort, vilket är en unik funktion.
OneOf finns på Tezos blockchain. Plattformen är för närvarande mycket kurerad och tillåter inte oberoende köp av NFT:er, men på grund av detta fungerar den som en bas för många högprofilerade NFT-släpp (som Doja Cat, The Game, Alesso och andra). På tal om Tezos, så har Objkt och Kalamint blivit de facto marknadsplatserna för att handla NFTs på Tezos blockchain och är bra ställen att hitta musik NFT:er.
Framtiden för musik-NFT:er
Även om vi fortfarande är långt ifrån 1 000 sanna fans att bli en hållbar norm för oberoende musiker, så har det blivit tydligt att Web3-musikteknik, särskilt musik-NFT:er, har potentialen att revolutionera den kreativa ekonomin för musik och förändra den nuvarande branschmodellen.
Från landmärkesförsäljning och banbrytande evenemang till hela ekosystem som bildas kring Web3-musik, har denna tidigare nischade sektor blivit en betydande del av NFT-marknaden.
När mer etablerade artister tar sig in i NFT:er kommer vi utan tvekan att se tillväxt på en exponentiell skala inom musikens NFT-ekosystem. Ändå, till skillnad från den gamla musikbranschen som fyller små artister med förakt, verkar det verkligen finnas skäl för alla, från nybörjare till veteraner, att blomstra inom Web3-musik.
Engelsk originalartikel: https://nftnow.com/guides/complete-guide-to-the-nft-music-ecosystem/