OWND är en marknadsplats som gör det möjligt för dig att snabbt köpa mode- och kulturinriktade NFT:er med kreditkort. Plattformen startades 2022 i Köpenhamn av Anker Back Ryhl och Mads Lunau Liechti. I början av 2023 meddelade OWND att de stängt en finansieringsrunda på $750 000 dollar, ledd av ByFounders och SkyFall Ventures. Vi träffade Mads för att höra hela historien bakom OWND.
Berätta lite om hur OWND grundades. Hur träffade du din medgrundare och varför startade ni OWND?
Vi träffades för tre år sedan genom en gemensam vän. Jag hade precis börjat på gymnasiet medan Anker var ett år in. Anker höll på att bygga en app för att skapa kollaborativa spellistor (musik) för fester, och jag anslöt mig för att ta över marknadsföringen för appen. Under gymnasietiden byggde vi några andra konsumentinriktade sociala appar, till exempel en tidig version av BeReal för att checka in och visa för dina vänner var du var ute och festade. Att bygga och marknadsföra appar lärde oss otroligt mycket. I maj 2022 började vi bygga OWND för att underlätta för människor att investera i skapare och varumärken genom NFT:er.
Hur kom ni in på Web3?
Anker började experimentera med blockkedjeutveckling år 2017-2018 när han gick på mellanstadiet. Det faktum att all data var tillgänglig fascinerade honom verkligen. När NFT-hysterin började sent 2021 föll vi båda ner i Web3-kaninhålet. Det förbluffade oss hur NFT:er i grunden tillåter alla att investera i sina favoritskapare och varumärken och förvånade över att ingen hade byggt ett enkelt sätt att göra detta ännu...
Hur har er resa med OWND varit hittills? Vilka är de mest minnesvärda ögonblicken?
Under NFT-”bull”marknaden blev vi väldigt exalterade över hur vi plötsligt kunde investera i coola skapare och varumärken genom NFT:er - våra vänner var också exalterade över NFT:er, men hade svårt att investera på grund av den enorma tekniska tröskeln.
Att skaffa en plånbok, fylla den med kryptovaluta och använda dAppar var en sak. Informationsöverbelastning och mängden falsk information var också galen. Så många NFT-samlingar skapades varje dag, så det var svårt att sålla bland de bra och dåliga. Vi insåg att vi kunde bygga något som skulle förenkla båda dessa processer.
OWND har nyligen stängt en pre-seed finansieringsrunda på $750 000 dollar. Vad innebär det för dig personligen?
Det råder ingen tvekan om att det är en enorm bedrift för oss personligen. Vi är mycket tacksamma att ha stöd från några mycket välrenommerade och kunniga personer - som också bygger inom finanssektorn där det är viktigt att etablera ett trovärdigt namn. Om vi zoomar ut så bygger vi fortfarande mot samma mål, att göra det enkelt för Generation Z att investera i kultur - nu har vi bara fler resurser att göra det med.
Vad kommer härnäst för OWND?
Just nu bygger vi mot vår offentliga lansering och befinner oss i en period av snabba iterationer som driver oss mot product-market-fit. Genom hela processen behåller vi ett tydligt fokus på att bygga en produkt som människor älskar.
Har du några råd till folk som vill börja med NFT:er?
Idén att köpa en digital artikel kan verka väldigt avlägsen, men många NFT:er har mycket mer att erbjuda än bara en "bild". Det handlar bara om att hitta de rätta NFT:erna som ger verkligt värde - till exempel tillgång till fysiska föremål, digitala upplevelser, skapade av ett trovärdigt varumärke eller skapare, osv.
Tack så mycket, Mads och Anker! Vi ser fram emot att följa er resa och testa produkten vid den offentliga lanseringen. Om du vill följa killarna på deras resa, kolla in OWND här: