Bild: Cryptostars
Att Metaversum (Metaverse) är “the next big thing” har du förmodligen hört upprepade gånger. Alla stora techbolag pratar om det - Facebook har bytt namn till till Meta och Microsoft har gjort stora förvärv såsom köpet av spelutvecklingsföretaget Activision Blizzard (skaparna av Call of Duty) för hela $70 miljarder dollar för att stärka sin position inom det interaktiva området. Samtidigt har VC firmor investerat över $10 miljarder dollar bara under 2022 i branschen .
Vad är Metaversum?
Vad Metaversum egentligen är kan vara svårt att förklara av den enkla anledningen att det är i ett väldigt tidigt stadie och det helt enkelt saknas en allmän definition av ordet.
Termen Metaversum används för att beskriva en kombination av virtuell verklighet (virtual reality/VR) och blandad verklighet (mixed reality) som tillåter människor att ha interaktioner och upplevelser med varandra på distans i realtid. I visionen av Metaversum som formuleras av sociala medier och techbolag används utrustning som VR-headset, smartphones och digitala glasögon. Headsetet stimulerar den fysiska känslan av verklig närvaro och man navigerar bl.a.med hjälp av ögonrörelser samt röstkommandon. Användaren får på så sätt tillgång till virtuell eller förstärkt verklighet (augmented reality/AR) i 3D-miljöer där de kan arbeta, umgås med vänner, göra affärer, utbilda sig och besöka avlägsna platser.
Det finns saker du kan göra i VR och AR som du helt enkelt inte kan göra på distans i verkliga livet. Du kan peka på något för att förklara, använda handgester, rita på ett papper eller bygga en lermodell av en byggnad och sen gå och äta lunch tillsammans. Det skapar otroliga möjligheter i avseende på samarbeten på distans och eliminerar många av de hinder vi upplever idag med att t.ex. arbeta på distans.
Just nu är det som kommer att bli Metaversum en serie frånkopplade virtuella världar, som det tidiga internet som bestod av flera spelare [darpa.net, bit.net eller aol.net] som så småningom gick samman för att bilda dagens internet. Den nuvarande uppsättningen virtuella världar har var och en sina egna avatarer, interaktioner och valutor. Fortnite, till exempel, är skild från Roblox, som är skild från Decentraland och andra.
Hur används virtuella världar och hur man tror Metaversum kommer användas?
Decentraland och Sandbox, är båda virtuella världar som säljer virtuell mark till både individer och företag som bygger virtuella byggnader. Sotheby's, det nästan 300 år gamla auktionshuset, har en byggnad i Decentraland där din avatar kan gå runt och se vad som auktioneras ut.
Musiker och underhållningsbolag experimenterar med att hålla konserter i metaversum. Under Covid 2020 besökte 12 miljoner människor en virtuell konsert av rapparen Travis Scott i Fortnite. Alla som uppträdde, dansade och sjöng var riktiga personer som var uppkopplade från olika platser runt om i världen. Sportbranschen har också varit snabba på bollen där bl.a. Manchester City bygger virtuella arenor där fans ska kunna se deras matcher.
Utbildningsföretag inom medicin undersöker möjligheterna med VR och AR för att disputera traditionell utbildning för att möjliggöra simulering av interaktioner med patienter och träning av kirurgiska ingrepp.
Sydkoreas huvudstad, Seoul, har som målsättning att bli den första regeringen i Metaversum. Om planen lyckas kan Seouls invånare besöka ett virtuellt stadshus för att göra allt från att besöka en historisk plats till att lämna in ett civilrättsligt klagomål genom att ta på sig sina VR-glasögon.
Metaversum - ord som är bra att förstå
Virtuell värld
En virtuell värld är en simulerad miljö som kan nås av flera användare som kan utforska världen samtidigt genom att använda en avatar. Den virtuella världen inkluderar andra användares handling och kommunikation i realtid tillsammans med deras rörelser.
Virtuell verklighet (Virtual Reality/VR)
Virtuell verklighet är en simulerad upplevelse som vanligtvis tillhandahålls av ett VR-headset som avbildar realistiska bilder, ljud och andra sensationer till en användare i en virtuell miljö. En person som använder VR-utrustning kan göra saker som att se sig omkring i en virtuell värld, flytta och interagera med objekt och andra användare.
Blandad verklighet (Mixed Reality)
Blandad verklighet är integrationen av verkliga och virtuella världar för att skapa nya sätt att interagera med fysiska och digitala utrymmen och andra användare. I blandad verklighet är du inte enbart i den virtuella världen eller helt i den verkliga världen utan någonstans mellan den verkliga och virtuella miljön.
Exempel på blandad verklighet är användningen av förstärkt verklighet (se nedan) i Pokemon Go där användare kan se Pokémonen de hittade i den verkliga världen via deras mobilkamera.
Förstärkt verklighet (Augmented Reality/AR)
Förstärkt verklighet liknar blandad verklighet genom att den skapar ett interaktivt sätt att uppleva verkliga miljöer. Förstärkt verklighet förstärker ofta den verkliga världen genom digitala sensoriska tillägg som bilder, ljud, sensoriska data eller dofter. Det har en integration av verkliga och virtuella världar, interaktion i realtid och 3D-visualiseringar av både virtuella och verkliga objekt. Ett exempel på hur det kan användas är att låta shoppare visualisera en produkt de funderar på att köpa, t.ex. en soffa, i en miljö som liknar deras hem.
Virtuella ekonomier
Termen "virtuell ekonomi" användes först för att hänvisa till utbyte eller försäljning av virtuella varor inom onlinespel, särskilt onlinespel för flera spelare. I vissa av dessa spel kan spelare köpa saker av varandra och byta riktiga pengar mot spelbaserade pengar. Men virtuella ekonomier kan nu också involvera kryptovalutor och NFT:er. Många tror att sociala medier och andra företag kommer skapa sina egna virtuella valutor i framtiden.
Metaversum och framtiden
Många företag idag arbetar på att att skapa arkitekturen, hårdvaran och mjukvaran som kommer att möjliggöra visionen av Metaversum, en framtid som för alltid förväntas förändra tekniksektorn. Men det kommer också att påverka företag utanför tekniksfären eftersom Metaversum kommer förändra vardagliga saker som hur människor handlar mat, navigerar genom en stad, går på visningar av en lägenhet och interagerar med företag.
Varför är Metaversum inte ett faktum än? En av de stora bromsklossarna för ett öppet Metaversum har varit problem med interoperabilitet mellan olika virtuella världar. Det är något som flera stora techbolag vill råda bot på genom att ta fram standarder i området, något vi tror kommer påskynda förverkligandet av Metaversum. Även om en bred implementering kan vara några år i framtiden så tror vi på Norn att det bara är en fråga om tid innan vi ser visionen förverkligas.